FAQ
Welk type fiets mag ik kiezen?
Alle types (elektrische) fietsen, (behalve kinderfietsen, ligfietsen, BMX, tandem) voor een totaalbedrag van maximum 5000€ incl. BTW*.
Alle types speed pedelecs & bakfietsen (longtails worden beschouwd als bakfietsen) voor een totaalbedrag van maximum 7000€ incl. BTW*.
*fiets, verplichte accessoires (slot + verlichting) en toegestane accessoires (helm, mand, fietszakken of accessoires die bij de fiets horen: pedalen, spatborden, bagagerek) zijn in dit bedrag inbegrepen.
Wie komt in aanmerking voor een flex bike?
Wanneer je een contract van onbepaalde duur hebt en overweegt om 10% van je jaarlijkse woon werk verplaatsingen met de fiets te komen dan kan je een fiets bestellen. Je vermijdt de files, het is goed voor je conditie én je welzijn, alleen maar voordelen dus. Ga naar een Ubike point in je buurt voor meer informatie en bestelling.
Waar kan ik mijn fiets bestellen?
Je kan jouw fiets uitkiezen in één van onze Ushops die je via volgende link terugvindt https://apps.ubike.be/nl/ushop.
De infofiche van de winkel bevat de contactgegevens, de verkochte merken en eventuele informatie over de openingsuren, speciale maatregelen, etc.
Uit welke accessoires kan ik kiezen?
Bepaalde accessoires zijn verplicht (verlichting + slot) en andere zijn toegelaten (helm, mand, fietszakken of accessoires die bij de fiets horen zoals pedalen, spatborden, bagagerek).
De Bike Policy van ING verplicht het dragen van een helm. Ubike raadt ook het gebruik van een fluohesje aan.
Meer informatie vind je in de ING Bike Policy die je op de People Services portaal kan raadplegen.
Let op : Indien verzekering inbegrepen in uw contract, zijn fietsendragers NIET gedekt.
Zijn er bijkomende formaliteiten voor een speed pedelec?
Omdat de inschrijving manueel gebeurt, is de leveringstermijn 3 weken langer. Je dient ook een kopie van jouw rijbewijs te overhandigen aan de fietshandelaar bij de levering.
Hoe wordt het onderhoud van mijn fiets geregeld?
Wanneer u naar de winkel gaat voor uw onderhoud, hoeft u alleen uw voor- en achternaam aan de winkel te geven.
Zij zullen u op ons platform kunnen identificeren en de prestatie kunnen ingeven.
De kost van het onderhoud wordt automatisch van uw beschikbare onderhoudsbudget afgetrokken.
U kan uw saldo op elk moment controleren door op het tabblad "mijn saldo checken" te klikken.
OPLETTEN : Het onderhoudsbudget is niet cumulatief.
Hoe verloopt de bestelling van mijn fiets?
1 - Nadat u uw fiets heeft gekozen, voert uw Ushop een offerte in en wordt deze verzonden naar Ubike via het Planet&You platform.
2 - Ubike ontvangt de offerte en kijkt na of de prijs juist is, overeenkomt met de marktwaarde en binnen de mogelijkheden van uw bike policy valt.
3 - Ubike vraagt u automatisch per mail om het e-mail adres te bevestigen dat u aan het Ushop heeft gegeven (kijk uw spam-folder van uw inbox na indien u deze niet heeft ontvangen). Na uw bevestiging verschijnt er een scherm met de datum van validatie van de offerte.
4 – Je bevestigt in de Dots app “Flexible Reward” dat je kiest voor een Flex Bike en je brengt het bedrag van de maandelijkse renting en het offertenummer in.
5 - Ubike stuurt een vraag tot validering op naar uw HR departement. Het HR departement kijkt na of je je keuze hebt bevestigd in de app “Flexible Reward” in Dots en keurt je aanvraag goed of weigert deze.
6 - Eens wij deze validering van HR hebben gekregen, plaatst Ubike de bestelling bij het Ushop van uw keuze. Deze bevestigt de bestelling en deelt de leveringsdatum mee. (De tijd tussen uw validering van de offerte en de bestelling bij uw Ushop bedraagt +/- 1 week).
7 - Uw winkel contacteert u wanneer uw fiets is aangekomen en spreekt met u een leveringsdatum af.
8 - Bij levering tekent u een leveringsbon op datum. In het geval van een speed pedelec geeft u tevens een kopie van uw rijbewijs af.
9 - Na levering ontvangt u automatisch een mail met instructies om uw onderhoudsvoucher te activeren.
10 – In geval van een speed pedelec ontvangt u de groene kaart van de verzekeraar.
Kan ik genieten van een korting in de winkel wanneer ik een offerte aanvraag voor een leasingfiets?
Neen, dit kan alleen tijdens de solden of in het geval van een korting op een specifiek model die duidelijk aangeduid is in de winkel.
Wat moet ik doen bij diefstal?
Diefstal* dient binnen de 48 uren gemeld te worden aan insurance@ubike.be, of via het bijgevoegde formulier.
Bij te voegen documenten: -
- Document diefstal (zie bijlage)
- Proces verbaal van de politie (of attest van klachtneerlegging)
- Een gedetailleerde beschrijving van de omstandigheden (plaats/tijdstip)
De verzekeraar heeft nadien nog het recht om foto's te vragen van de sleutels van het slot, de batterij etc.
Uw betalingen stoppen op datum van de aangifte. Er is geen vervangfiets voorzien (Behalve in het geval u de bijkomende verzekering “fiets 2” heeft genomen).
Wat moet ik doen bij een ongeval?
Een ongeval* dient binnen de 48 uren gemeld te worden aan insurance@@ubike.be, of via het bijgevoegde formulier.
Polisnummer: MA33008241
Bij te voegen documenten:
- Ingevuld document aangaande het schadegeval (zie bijlage)
- Foto's van de schade
- Het bestek van Ushop voor de herstellingen
- Als er een derde betrokken is bij het ongeval hebben wij ook het PV van de politie nodig
De herstellingen van een schade moeten worden gedaan door het Ushop dat het bestek heeft gemaakt voor de verzekeraar.
Lichamelijke letsels zijn gedekt door de werkongevallenverzekering indien het ongeval zich voordoet op het woon-werktraject, of daarbuiten door uw familiale BA verzekering. Niet gedekte esthetische schade (krassen etc.)
Is de herstelling van een platte band gedekt door de verzekering?
Neen. U zal op eigen kosten een vervangfiets moeten huren.
Ik heb een ongeval gehad en ben in fout. Moet ik de maandelijkse aflossingen blijven afbetalen?
Ja. Het leasingcontract blijft doorlopen. Eens de verzekeraar groen licht geeft, wordt de fiets hersteld en rekenen we de franchise aan.
Mijn fiets is “total loss” en ik ben in fout. Moet ik de maandelijkse aflossingen blijven afbetalen?
Ja. Ubike kan het leasingcontract en de facturatie slechts stopzetten na de beslissing van de verzekeringsmaatschappij. Na bevestiging van een total loss, zet Ubike de leasing stop vanaf de datum van het schadegeval en betaalt het de eventueel teveel betaalde bedragen terug.
Ben ik gedekt bij een ongeval buiten de werkuren?
Ja, als de voorzorgsmaatregels van de verzekering werden gerespecteerd.
Wie contacteer ik voor de pechbijstand*?
In geval van pech in België of op een afstand van maximaal 30 km buiten onze grenzen, geniet u van een 24/7 bijstandsdienst.
U kunt contact opnemen met onze helpdesk via dit telefoonnummer : +32(0)4 340 56 24
Garantie
Garantiegevallen regelt u direct met het Ushop.
Vanaf welke leeftijd mag er met een e-bike of speedpedelec gereden worden?
e-bike met trapondersteuning: geen leeftijdsgrens
e-bike met autonome motor : vanaf 16 jaar
speedpedelecs : 18 jaar
Verzekering - productfiche
Productfiche - verzekering
Productfiche - bijstand
Productfiche - voorzorgmaatregelen
Productfiche - fiets 1+ fiets 2 (indien inbegrepen in uw contract)
Verzekering - voorwaarden
Omnium Bijzondere voorwaarden
Burgerrechtelijke Aansprakelijkheid fiets , lichamelijke ongevallen fietser, rechtsbijstand fiets Algemene voorwaarden (in uw Bike Policy of HR afdeling checken welke garanties in uw contract gedekt zijn - Voor Ctec gelden enkel de omnium bijzondere voorwaarden)
Mag ik zelf herstellingen verrichten aan mijn fiets?
Herstellingen mogen enkel door een erkende fietsenmaker worden uitgevoerd. Wij hebben geen certificeringssysteem dus als u zelf herstellingen doet, valt dat onder uw eigen verantwoordelijkheid.
Wat gebeurt als ik de zaken wil bespoedigen en ik zelf een herstelling aan mijn fiets vraag en betaal?
Een herstelling mag enkel uitgevoerd worden na onderzoek en goedkeuring van de verzekeraar. Als u zelf beslist om een herstelling te laten uitvoeren, is dat onder eigen verantwoordelijkheid en zonder garantie dat het schadegeval gedekt is.
Ik ben mijn slot kwijt. Wat moet ik doen?
Koop onmiddellijk hetzelfde slot aan op eigen kosten, zodat u verzekerd blijft in geval van (poging tot) diefstal. De verzekeraar zal u de aankoop daarna terugbetalen.
Ik ben de sleutels van mijn slot kwijt.Wat moet ik doen?
Bij het slot wordt meestal een kaartje geleverd dat u toelaat om een dubbel van de sleutel te laten maken.